۱۳۹۰ شهریور ۱۷, پنجشنبه

معاون اقتصادی وزير امور اقتصادی:ارزش پول ايران در مقابل دلار به همراه " دونگ" ويتنام در رتبه آخر است!

معاون اقتصادي وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اين كه از بين 64 كشور، ارزش پول ايران در مقابل دلار به همراه " دونگ" ويتنام در رتبه آخر است، گفت: اگر بخواهيم ارزش ريال را به دلار بيان كنيم هر ريال معادل عدد 942 با پنج صفر پس از اعشار دلار است، به گونه‌اي كه عملا ارزش ريال در مقابل دلار به سمت صفر ميل مي‌كند و از اين لحاظ پرستيژ ملي صحيح نيست...

محمدرضا فرزين با تاكيد بر اين كه نزديك شدن واحد پول ملي جديد به دلار براي پرستيژ ملي مناسب است، افزود: به جز فعالان بانكي، عامه مردم و اقتصاددانان كمتر از واحد پول ملي كه ريال است استفاده مي‌كنند و ريال كاركرد اصلي خود را در ذهن مردم از دست داده است.
سخنگوي كارگروه تحول اقتصادي مثال زد: ميزان توليد ناخالص ملي 400 هزار ميليارد تومان است. اگر اين عدد بخواهد به ريال بيان شود بايد بگوييم 400 ميليون ميليارد ريال كه عدد همه‌فهمي نيست. بنابراين ريال كاركرد ذهني خود را از دست داده است.
وي درباره‌ دلايل حذف چهار صفر از پول ملي به جاي تعدادي ديگر گفت:‌ بسياري از مردم و تجار چهار صفر را در محاورات و معاملات تجاري خود حذف كرده‌اند و استفاده نمي‌كنند. به عنوان مثال 200 هزار ريال را 20 تومان بيان مي‌كنند.
فرزين دادن نقش مسلط به مسكوكات را از ديگر اهداف حذف چهار صفر دانست و گفت: امروزه سكه تا حد بسيار زيادي نقش خود را در مبادلات از دست داده است. اما گر چهار صفر را حذف كنيم، از آنجايي كه طبق قانون پول فرعي بايد يك صدم واحد پول باشد، كه معادل 10 توماني كنوني است كه هنوز در اقتصاد ما نقش دارد.
به گزارش ايسنا هم‌اكنون لايحه حذف صفرهاي اسكناس و اصلاح واحد پول ملي در كارگروه طرح تحول اقتصادي در دست بررسي است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بنا به احترام به آزادی بيان, نظرات بدون تاييد ثبت ميشوند.