۱۳۹۰ شهریور ۱۴, دوشنبه

یک اخطار در مورد استفاده از وی‌ پی‌ ان

وی‌پی‌ان (VPN) یکی از ابزارهایی است که با گسترش دامنه‌ی فیلترینگ در ایران هر روز بیش از پیش مورد توجه و استفاده‌ی کاربران ایرانی قرار می‌گیرد و بر همین اساس در طی دو سال اخیر ده‌ها شرکت فروشنده‌ی وی‌پی‌ان در فضای وب فارسی مشغول به فعالیت شده‌اند.
اما در این بین نکته‌ای که مدتی است توجه‌ی من را به خود جلب کرده است، ارائه‌ی گسترده‌ی وی‌پی‌ان به صورت رایگان است که با استقبال خوبی از سوی کاربران اینترنت در ایران مواجه شده است. به عنوان نمونه می‌توان با جستجوی کلمه‌ی «VPN رایگان» به بیش از دو میلیون نتیجه در گوگل رسید!
به همین دلیل دیدم بد نیست که این نکته را مطرح کنم که اگر به امنیت خود در فضای مجازی اهمیت می‌دهید و دوست ندارید که تمام رفتار آنلاین شما توسط فرد سومی مورد رصد قرار بگیرد، بهتر است که به هیچ عنوان از وی‌پی‌ان‌های رایگان استفاده نکنید و علاوه بر آن از وب‌سایت‌هایی که مشغول فروش وی‌پی‌ان هستند اما شما نمی‌دانید که چه کسی آنها را مدیریت می‌کند نیز خودداری کنید.
به عنوان مثال بعد از ماجرای اخیر جعل گواهی امنیتی گوگل توسط هکرهای ناشناس، یکی از پیشنهاداتی که به کاربران شده است، استفاده از وی‌پی‌ان امن است، حال اگر شما از یک وب‌سایت ناشناس که گرداننده‌ی آن مشخص نیست، وی‌پی‌ان خریداری کنید باید بدانید که آن فرد می‌تواند به راحتی آب خوردن تمامی حرکات شما در فضای مجازی را رصد و مشاهده کند. پس لطفا به هیچ عنوان از وی‌پی‌ان‌های رایگان و ناشناس استفاده نکنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بنا به احترام به آزادی بيان, نظرات بدون تاييد ثبت ميشوند.