۱۳۹۰ مرداد ۳۰, یکشنبه

'دو آمریکایی زندانی در ایران هر یک به هشت سال زندان محکوم شدند'

شین بائر و جاشوا فتال، دو شهروند آمریکایی زندانی در ایران، هر یک به ۸ سال زندان محکوم شدند.
شبکه خبر تلویزیون ایران، امروز ۲۹ مرداد (۲۰ اوت) به نقل از "یک منبع آگاه دستگاه قضایی" گزارش کرد که این حکم توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران صادر شده و تا ۲۰ روز قابل اعتراض است.

به گزارش شبکه خبر ایران، مطابق رای دادگاه بدوی، شین بائر و جاشوا فتال به خاطر "ورود غیر مجاز به خاک جمهوری اسلامی ایران" به ۳ سال حبس و به اتهام "جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی آمریکا" به ۵ سال حبس محکوم شده اند.
به گزارش این شبکه، پرونده متهم ردیف سوم سارا شورد که با وثیقه آزاد شده همچنان باز است.
خانم شورد در شهریور ماه گذشته ۲۰۱۰ و با سپردن وثیقه ای به مبلغ پانصد میلیون تومان (حدود نیم میلیون دلار) از زندان آزاد شد و به کشورش بازگشت.
وی پس از آزادی در مصاحبه ای با بی بی سی گفت که در نظر ندارد برای حضور در جلسه محاکمه، به ایران بازگردد.
نخستین جلسه محاکمه دو مرد آمریکایی در بهمن ماه گذشته در تهران برگزار شد و پیش از آن، سخنگوی قوه قضاییه ایران گفته بود که دادگاه در مورد ضبط وثیقه سارا شورد تصمیم گیری می کند.

در پی اعلام صدور حکم زندان برای دو شهروند آمریکایی زندانی در ایران، دولت آمریکا با تاکید بر اینکه شین بائر و جاشوا فتال "برای مدتی طولانی در ایران زندانی بوده اند"، خواستار آزادی آنها شد.
به گزارش رویترز، ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا امروز ۲۹ مرداد (۲۰ اوت) گفت که ایالات متحده در حال تلاش برای اطمینان از صحت خبری است که یک شبکه تلویزیونی ایران در مورد محکومیت هر کدام از این دو شهروند آمریکایی به ۸ سال زندان منتشر کرده است.
این واکنش، ساعاتی پس از آن صورت گرفت که شبکه خبر تلویزیون ایران، به نقل از "یک منبع آگاه دستگاه قضایی" گزارش کرد که شین بائر و جاشوا فتال به خاطر "ورود غیر مجاز به خاک جمهوری اسلامی ایران" به ۳ سال حبس و به اتهام "جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی آمریکا" به ۵ سال حبس محکوم شده اند.
خانم نولاند با ذکر اینکه دولت کشورش تاکنون بارها از دولت جمهوری اسلامی خواستار آزادی این دو نفر شده، اظهار داشت که واشنگتن می کوشد تا از طریق دفتر حفاظت از منافع خود در سفارت سوئیس در تهران، اطلاعات بیشتری در مورد تصمیم دستگاه قضایی ایران راجع به آنها به دست بیاورد.
source: BBC Persian

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بنا به احترام به آزادی بيان, نظرات بدون تاييد ثبت ميشوند.