۱۳۹۰ مرداد ۳۰, یکشنبه

سفیر ایران در سوریه تغییر کرد

خبرگزاری های ایران اعلام کرده اند که محمد رئوف شیبانی، معاون خاورمیانه و مشترک المنافع وزارت امور خارجه ایران، به عنوان سفیر جدید این کشور در سوریه منصوب شده است.
هم زمان، خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) اعلام کرده که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، روز یکشنبه درباره اوضاع کشورش، روند اصلاحات سیاسی و ابعاد فشارهای سیاسی و اقتصادی آمریکا و غرب، مصاحبه ای با تلویزیون سوریه انجام خواهد داد.

خبرگزاری مهر ایران گزارش داده است که آقای شیبانی به پیشنهاد علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه و با تائید رئیس جمهوری ایران، به عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی در دمشق تعیین شده است.
وی که در گذشته سفیر ایران در لبنان نیز بوده، جانشین احمد موسوی می شود.
بنابر این گزارش، وزیر امور خارجه ایران، همچنین سفرای کشورش در پاکستان و فیلیپین را تغییر داده است.
آقای شیبانی در مقام معاون خاورمیانه و مشترک المنافع وزارت امور خارجه، به شدت از سفر جنجال برانگیز رابرت فورد، سفیر آمریکا در سوریه، به شهر حماه، انتقاد کرده بود.
به گزارش خبرگزاری مهر، او چندی پیش سفر رابرت فورد به این کانون اعتراضات و دیدار با مردم معترض که از وی استقبال کردند را یک "پیش زمینه خطرناک" دانسته که با هدف طبیعی جلوه دادن دخالت های خارجی در امور داخلی کشورها و نقض حاکمیت ملی دولت ها انجام گرفت.
دولت باراک اوباما بارها ایران را به حمایت از سرکوب های سوریه متهم کرده است. ایران و سوریه این اتهام را بی اساس می دانند.
این انتصاب در حالی انجام می شود که عملیات ارتش و نیروهای امنیتی سوریه در شهرهای مختلف علیه معترضان همچنان ادامه دارد.
تازه ترین تعداد کشته شدگان در اعتراضات روز جمعه ۳۴ نفر اعلام شده است.
مخالفان آقای اسد با هدف هماهنگی فعالیت های خود علیه او، در ترکیه یک "شورای ملی" تشکیل داده اند.
آمریکا و متحدان غربی اش روز پنجشنبه برای اولین بار از زمان آغاز اعتراضات در سوریه که برآورد می شود بیش از دو هزار کشته برجای گذاشته است، خواهان کناره گیری بشار اسد از قدرت شدند.
دولت سوریه این اتهام که بشار اسد با سرکوب معترضان، مشروعیت خود را در بین مردم سوریه از دست داده را رد کرده است.
مقام های سوری می گویند که در حال مبارزه با گروه های تروریستی هستند.
روسیه نیز با رد موضع کشورهای غربی گفته است که باید به بشار اسد برای اجرای برنامه اصلاحات فرصت بیشتری داد.
انتظار می رود که روز شنبه گروهی از مقام های امور بشردوستانه این سازمان به سوریه بروند تا اوضاع این کشور را از نزدیک بررسی کنند.
مقام های سازمان ملل متحد می گویند تعداد کسانی که در درگیری های سوریه کشته شده اند از مرز دو هزار نفر گذشته است.
به گفته آنان، اقدامات حکومت بشار اسد علیه معترضان ممکن است جنایت علیه بشریت باشد و شورای امنیت باید بررسی این موضوع را به دادگاه بین المللی کیفری ارجاع دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بنا به احترام به آزادی بيان, نظرات بدون تاييد ثبت ميشوند.