۱۳۹۰ شهریور ۸, سه‌شنبه

دلیل الجزایر برای پذیرش خانواده قذافی

در حالی كه شورای انتقالی لیبی خواستار استرداد خانواده معمر قذافی به این كشور شده است، دولت الجزایراعلام كرد «تنها به دلایل بشردوستانه» به همسر و سه فرزند رهبر پیشین لیبی اجازه ورود به خاك خود را داده‌ است.


به گزارش خبرگزاریها شورای انتقالی لیبی روز سه‌شنبه از الجزایر خواست تا همسر و سه فرزند معمر قذافی را برای محاكمه به لیبی مسترد كند و به الجزایر هشدار داد كه با پناه دادن به خانواده رهبر پیشین لیبی «تبدیل به دشمن مردم لیبی خواهد شد.»


 عَمَر بــِلانی، سخنگوی وزارت امور خارجه الجزایر، روز سه‌شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت كه كشورش «تنها به دلایل بشردوستانه» به همسر و سه فرزند معمر قذافی اجازه ورود به خاك خود را داده‌است.
مقام‌های الجزایری اعلام كرده اند كه صفیه، همسر قذافی، عایشه، دختر قذافی و دو پسر قذافی با نام‌های محمد و هانیبال، روز دوشنبه از لیبی گریخته وبه الجزایر رفته‌اند.
شورای انتقالی لیبی روز دوشنبه گفت كه الجزایر به خانواده قذافی جواز عبور به كشور ثالث داده‌ است و گفته می‌شود كه آنها سعی می‌كنند به «یك كشور اروپای شرقی» بروند.
محمود شَمام، از سخنگویان شورای انتقالی لیبی روز سه‌شنبه در مورد حضور خانواده قذافی در الجزایر گفت: «این یك اقدام خصمانه علیه مردم لیبی و خواست‌ها و مطالبات آنها است و ما به هر قیمتی شده از همه راه‌های قانونی برای استرداد این مجرمان و محاكمه آنها استفاده خواهیم كرد.»
محمود شمام افزود: «به همه كسانی كه سعی كنند به قذافی یا خانواده‌اش پناه بدهند هشدار می‌دهیم كه با این كار تبدیل به دشمن مردم لیبی خواهند شد و مردم لیبی در سراسر جهان به تعقیب آنها دست خواهند زد.»

اما عمر بلانی، سخنگوی وزارت خارجه الجزایر، روز سه‌شنبه در پاسخ به پرسشی در مورد اعتراض‌های شورای انتقالی به پناه دادن خانواده قذافی تكرار كرد كه كشور «تنها و تنها به دلایل بشردوستانه» اجازه ورود به آنها را داده‌ است و ورود این افراد به خاك خود را به شورای انتقالی لیبی و شورای امنیت سازمان ملل نیز خبر داده‌است.
در همین حال روزنامه الجزایری «الوطن» روز سه‌شنبه به نقل از منابع دیپلماتیك خبر داد كه حكومت الجزایر فرمانی را برای بستن مرز جنوبی این كشور با لیبی «به علت وضعیت وخیم لیبی» صادر كرده‌ است.
با وجود به رسمیت شناخته شدن شورای انتقالی لیبی از سوی ۵۶ كشور و همچنین تشكیلات فلسطینی، الجزایر هنوز این شورا را به رسمیت نشناخته و موضعی «كاملاً بی‌طرفانه» در قبال نزاع لیبی اتخاذ كرده‌است، امری كه باعث شده تا بخشی از جناح مخالفان قذافی در لیبی، الجزایر را به طرفداری از معمر قذافی متهم كنند.
در مورد محل حضور معمر قذافی هنوز گزارش موثقی در دست نیست و دولت ایالات متحده آمریكا در این خصوص گفته‌است كه نشانه‌ای از اینكه وی لیبی را ترك كرده باشد دیده نمی‌شود.
گزارش‌های تایید نشده از لیبی در روز دوشنبه حاكی است كه به احتمال زیاد «خمیس» دیگر فرزند معمر قذافی در درگیری‌های این كشور كشته شده‌ است. مخالفان مسلح در لیبی در حال كنترل بخش های بیشتری از مناطق تحت نفوذ نیروهای معمر قذافی هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بنا به احترام به آزادی بيان, نظرات بدون تاييد ثبت ميشوند.